Genelec – kilka słów o historii i technologiach

Aby przedstawić innym coś inspirującego, najpierw trzeba odkryć własne inspiracje. Jakieś 40 lat temu dwaj młodzi studenci: Ilpo Martikainen i Topi Partanen pełni byli entuzjazmu dla dźwięku i elektroniki. To właśnie ten entuzjazm sprawił, że kilka lat później założyli oni firmę Genelec

Wtedy jeszcze nie wiedzieli, że ten entuzjazm był konieczny, aby mogły się pojawić koncepcje i produkty.

Ten sam mechanizm dostrzegamy w pracy wielu naszych przyjaciół: to pragnienie, by spełniły się marzenia, tę motywację do osiągania czegoś istotnego, tę gotowość do angażowania się z całego serca w swoją pracę. Zanim pomysł ujrzy światło dzienne, jego twórca musi odnaleźć w sobie wewnętrzny płomień…

Korzenie w sektorze nadawczym

W 1976 roku fińska firma nadawcza YLE wybudowała nowy budynek radia w dzielnicy Pasila w Helsinkach. Juhani Borenius, akustyk w firmie YLE, zapytał swoich przyjaciół na podyplomowym seminarium z akustyki, czy mogliby skonstruować aktywny głośnik odsłuchu. Ilpo Martikainen i Topi Partanen najpierw zapytali, co to takiego, ale dwa tygodnie później mieli już gotowy pierwszy prototyp, bardzo zresztą daleki od ideału. Prototyp ten był jednak na tyle obiecujący, że wywołał znaczne zainteresowanie. W 1978 roku, po dwóch latach poważnych działań na polu badań i rozwoju, powstała firma Genelec Oy. W tym też roku ukończono prace nad pierwszym głośnikiem ? modelem S30.

Jak na tamte czasy, głośnik ten był bardzo zaawansowany, zarówno z elektronicznego, jak i z akustycznego punktu widzenia. Wymagania klientów także były wygórowane. Te wymagania sprawiły, że oprócz normalnych parametrów mierzonych w komorze bezechowej, konieczne stały się szczegółowe badania akustyczne w reżyserce. Takie uwarunkowania, wraz z wymogami stałego utrzymywania doskonałej jakości pracy, wysokiej niezawodności, łatwej obsługi oraz zagwarantowania szerokiej gamy części zamiennych, rozbudziły w początkującej wówczas firmie ambicje zaspokojenia potrzeb nawet najbardziej wymagających klientów.

Spełnienie takich oczekiwań wymagało ogromnego nakładu prac konstrukcyjnych, pomiarów i testów. Precyzyjne regulatory barwy dźwięku, obwód ochronny drivera, zaawansowane topologie wzmacniaczy ? te elementy naszych głośników odsłuchu, obecne po dziś dzień ? narodziły się właśnie w 1978 roku, podobnie jak opatentowany wstęgowy driver wysokotonowy.

Nie dziwi także, że kolejną z wartości firmy Genelec jest Wiara. Wiara w to, że nasze pomysły są bardziej wartościowe niże kopiowanie cudzych idei, pozwoliła nam wnieść do branży coś naprawdę wyjątkowego. Ta wiara we własne pomysły została nagrodzona ogromnym wprost zaufaniem klientów, jakim cieszymy się już od 30 lat w branży nadawczej, rozszerzając ofertę firmy na cały świat oraz na nowe segmenty branżowe i nowe zastosowania w zakresie precyzyjnego odtwarzania dźwięku.

Nagłaśnianie

Systemy nagłośnieniowe stanowiły w pewnym momencie połowę działalności firmy Genelec. Firma Genelec wykonała instalacje w wielu teatrach w Finlandii (w tym w Teatrze Narodowym oraz w Teatrach Miejskich w Rovaniemi i w Kuopio), w sali kongresowej nowego Szpitala Kardiologicznego w Moskwie, w Cyrku Moskiewskim, a nawet w dwóch wozach transmisyjnych firmy YLE. Ostatnie zlecenie dotyczyło centrum koncertowo-kongresowego Tampere Hall, a ostatni system nagłośnieniowy został dostarczony do Opery Królewskiej w Madrycie.Chcąc przede wszystkim zdobywać uznanie jako producent systemów odsłuchu, w 1989 roku firma Genelec podjęła decyzję o odejściu od wykonawstwa systemów dźwiękowych. Szybko okazało się, że był to doskonały krok. Tym niemniej lata spędzone na wykonywaniu systemów nagłośnieniowych stanowiły doskonałą i wartościową lekcję ? pozwoliły nam m.in. zrozumieć, jak wygląda życie wykonawcy systemów. To bardzo specyficzny zawód. Czy istnieje lepszy sposób na nauczenie się, jak słuchać potrzeb wykonawców systemów, począwszy od instalacji komercyjnych, po wysokiej klasy instalacje kina domowego? Ta umiejętność wsłuchiwania się w ich potrzeby stanowi podwaliny naszych najlepszych w swojej klasie systemów głośnikowych dla tej bardzo szerokiej gamy zastosowań.Nie dziwi także to, że wartością firmy Genelec jest Szacunek, z jakim podchodzimy do naszych klientów, innych pracowników firmy, partnerów w biznesie, do konkurencji oraz do środowiska naturalnego.

Szeroka oferta

Pierwsza dekada działalności firmy Genelec przebiegła pod znakiem walki o utrzymanie się na rynku. Do 1985 roku firma Genelec produkowała 12 modeli głośników. W komunikacie prasowym firmy Genelec na ten rok czytamy, że na 77. konwencji AES w Hamburgu zaczęły krążyć plotki, jakoby celem tego wydarzenia było zaprezentowanie całej rodziny głośników Genelec.

Bezpośrednio po decyzji o skoncentrowaniu wysiłków na głośnikach odsłuchu, pojawiła się możliwość opracowania monitora do reżyserki o bardzo głośnym i czystym brzmieniu. Model 1035A już wkrótce po jego premierze w Londynie w 1989 roku zyskał wielką popularność w głównych studiach w Japonii i utorował drogę nowym typom monitorów, łączących bardzo niski poziom zniekształceń oraz zmian barwy z wysokim poziomem na wyjściu ? co w tamtych czasach było rozwiązaniem bezprecedensowym.

Lata 90. to okres umacniania pozycji firmy jako wiodącego producenta monitorów aktywnych. Opracowaliśmy wówczas nowe, mniejsze modele, z których zdecydowanie wyróżniał się 1031A z roku 1991. Model ten, obecnie uznawany za najważniejszy produkt lat 90. w branży pro audio, jest także uznawany za pierwowzór wszystkich nowoczesnych aktywnych monitorów dwudrożnych.

Nasza bieżąca oferta jest najbardziej kompletną propozycją na rynku ? obejmuje pełną gamę modeli dla każdej wielkości nagłaśnianej przestrzeni ? od bardzo kompaktowego modelu 8020A, po potężny system 1036A. Wyjątkowa, obszerna oferta firmy Genelec, powszechnie uznawana za wzór doskonałości, sprawia, że firma jest wyznacznikiem jakości i punktem odniesienia dla wielu konkurencyjnych ofert. Traktujemy to jako wielki komplement. Nasze późniejsze premiery nowych produktów wyraźnie dowodzą, że u podstaw ciągłego pozytywnego zaskakiwania nowymi opatentowanymi technologiami i projektami leży wyjątkowa dbałość o szczegóły.

Jest nam o tyle łatwiej pozytywnie zaskoczyć klienta, że jedną z wartości naszej firmy jest Uczciwość. Dzielimy się faktami, a w naszych specyfikacjach uwzględniane są najbardziej zaawansowane pomiary. Uważamy, że im więcej nasi klienci i partnerzy wiedzą, tym lepiej dla nas. Naszym celem jest trwały, wspólny sukces.

Kontrola kierunkowości

W 1983 roku w firmie Genelec powstały pierwsze projekty modelu 1022A, który wszedł do produkcji w roku 1985. Model ten stanowił radykalne rozwinięcie kształtu znanego z 1024A. Celem zmian było wyeliminowanie dyfrakcji poprzez zaokrąglenie obudowy, a dla uzyskania lepszej kontroli nad kierunkowością, drivery zostały wbudowane w starannie ukształtowany falowód. Wyniki akustyczne wprost oszałamiały: typowa charakterystyka ciśnienia akustycznego mieściła się w oknie pomiarowym +0,75 dB.

Tak narodziła się nasza chroniona patentami technologia falowodu Directivity Control Waveguide? (DCW?), która po dziś dzień jest stosowana w naszych głośnikach, zarówno tych małych, jak i w dużych. W konwencjonalnych obudowach prostokątnych falowód DCW? obejmuje głośnik wysokotonowy oraz drivery średniotonowe, zaś w obudowach odlewanych falowód DCW? jest wbudowany w samą obudowę. Dzięki właściwie kontrolowanej kierunkowości, charakterystyka przenoszenia sygnałów poza osią jest bardziej płaska, co zapewnia pokrycie szerszego obszaru odsłuchu przy takiej samej charakterystyce tonalnej, jak podczas odsłuchu w osi głośnika. Jednocześnie zminimalizowane zostały dyfrakcje na krawędziach.

Głośno i czysto

W 1988 roku wysiłki firmy Genelec zostały skierowane na zaprojektowanie najgłośniejszego na rynku monitora do reżyserki, który jednocześnie przenosiłby najczystszy dźwięk. Zaczęliśmy od zarejestrowania faktycznego poziomu ciśnienia dźwięku przy uchu perkusisty, jako że muzycy często chcą w reżyserce usłyszeć swoją grę przy jej naturalnej głośności. Należało opracować średniotonowy driver wysokiej mocy, o niskim poziomie zniekształceń, nowy wzmacniacz o mocy 3 kW, duży falowód DCW? oraz usprawnić zabezpieczenie termiczne drivera oraz moduły diagnostyczne wzmacniacza.

Model 1035A został wprowadzony do produkcji w 1989 roku i wkrótce zyskał dużą popularność w Wielkiej Brytanii i w Japonii. Pod koniec 1993 roku w zmodyfikowanym modelu 1035B zastosowano nowe głośniki niskotonowe. W 1997 roku na bazie modelu 1035B opracowaliśmy nowy model flagowy 1036A. Konsekwencją obcięcia niskich tonów poniżej 19 Hz w tym modelu było zastosowanie większej obudowy oraz dwóch niskotonowych głośników o średnicy 460 mm (18?).

Heavy metal z aluminium

Wśród wielu osób panuje przekonanie, że dobra obudowa głośnika musi być wykonana z materiału na bazie drewna. Ale to niekoniecznie jest prawdą. Pierwszym głośnikiem Genelec w obudowie odlanej z aluminium był model 1029A wprowadzony na rynek w 1996 roku. Inspiratorami tego małego cudu techniki byli nasi włoscy i francuscy dystrybutorzy, którzy dostrzegli potrzebę wprowadzania mniejszych produktów. Aluminiowy odlew, poza tym, że jest sztywny i ma szereg innych zalet, zapewniał dużą przestrzeń wewnątrz obudowy w porównaniu z jej zewnętrznymi wymiarami.

Gdy odkryto prawdziwą wartość tej technologii, potrzeba kontynuacji prac w tym kierunku stała się czymś oczywistym. Współpraca z Harrim Koskinenem ? jednym z najbardziej uznanych obecnie projektantów wzornictwa przemysłowego ? doprowadziła do opracowania modelu 6040A (w 2002 roku), a następnie do wprowadzenia na rynek serii 8000 (w 2004 roku). Produkty te wyznaczają nowy standard monitorów dwudrożnych, dzięki zakrzywionej, sztywnej obudowie o minimalnej dyfrakcji (Minimum Diffraction Enclosure?), zaawansowanemu falowodowi DCW?, optymalnie zaprojektowanej strukturze odlewu aluminiowego, portowi bass-reflex o doskonałych parametrach, a także dzięki nowym driverom o niskim poziomie zniekształceń z zaawansowanym systemem filtrowania, wszechstronnym możliwościom montażu oraz łożom izolacyjnym Iso-Pod? (Isolation Positioner/Decoupler).

Na pierwszy rzut oka ? dodajmy, że z większej odległości ? niektórzy mylnie sądzili, że miękkie krzywizny obudowy głośników są wykonane z tworzyw sztucznych, których zazwyczaj używa się w celu uzyskania zaokrąglonych kształtów. Ale po dokładniejszym przyjrzeniu się odkrywali oni prawdziwą naturę tej konstrukcji. Ogromnie wytrzymałe półmatowe wykończenie oraz metalowe kratki zoptymalizowane pod względem akustyki pozwalają intensywnie korzystać z monitora bez obawy o jego uszkodzenie. Poza tymi wszystkimi korzyściami płynącymi z zastosowania lekkiego metalu, głośnik sprawdza się w wymagających zastosowaniach odsłuchowych, przenosząc dźwięk przy minimalnych zniekształceniach!

Jak głęboka jest głębia?

Prototyp subwoofera Genelec z obudową Laminar Spiral Enclosure? (LSE?), który zaprezentowano niektórym dystrybutorom w 2001 roku, wywołał początkowo spore zaskoczenie: ?Albo to będzie totalna klapa, albo ogromny sukces. W zasadzie subwoofer nie powinien tak wyglądać. Z drugiej strony, jeśli ktoś miałby ponownie wymyślić subwoofer, to tylko Genelec.?

Ten wprowadzony w 2002 roku rewolucyjny, opatentowany subwoofer osiągnął ogromny sukces. Spiralny kształt zapewnia wyjątkową sztywność na zewnętrz obudowy, tworząc jednocześnie zintegrowany port subwoofera. Przepływ powietrza do wnętrza obudowy oraz z wnętrza na zewnątrz poprzez spiralnie ukształtowany port nie jest niczym ograniczony, dzięki czemu uzyskuje się niezwykle dokładny i czuły system niskotonowy o bardzo niskim poziomie szumów, odpowiadający jakością głośnikom głównym.

Przy wielokanałowym dźwięku, systemy profesjonalne i konsumenckie muszą być w stanie odtwarzać wszystkie częstotliwości z każdego kanału. Głośniki główne, subwoofery i zwrotnice powinny współdziałać w celu uzyskania płaskiego pasma przenoszenia na każdym kanale. Aby bez problemów podłączyć subwoofer (lub subwoofery) do głównego systemu odsłuchu, niezbędne jest zaawansowane zarządzanie basami, co można uzyskać dzięki systemowi Genelec 6.1 Bass Management System.

Brzmienie i kształt

Wzornictwo przemysłowe już od ponad 20 lat stanowi ważny element działalności naszej firmy. W przypadku produktu akustycznego, jego forma oddziałuje na parametry. Wielokrotnie dokonywaliśmy przełomowych zmian w naszej branży i z dumą wprowadzamy kolejne śmiałe inicjatywy. Naszym celem jest konsekwencja, a nie konserwatyzm. Nazwa Genelec oznacza nieprzemijające wartości. I tak rzeczywiście jest: firma Genelec jest nowoczesna, ale ponadczasowa.

Kiedy w 1985 r. firma Genelec wprowadziła model 1022A, ze zdziwienia uniosła się niejedna brew. Podobnie było w 2004 roku, kiedy odnowiliśmy naszą ofertę głośników dwudrożnych, wprowadzając serię 8000. Odejście od konwencji ?kwadratowego pudełka? dla wielu osób było radykalnym posunięciem. Teraz ten nowy kształt, znacznie poprawiający parametry brzmienia, jest przyjmowany bardzo dobrze, a wręcz stał się nowym standardem. Zmiany, jakie wprowadzamy, zawsze mają taką samą genezę: chęć poprawienia jakości.

AutoCal? ? Niezrównana adaptacja do warunków otoczenia

Wymagania, jakie pod koniec lat 70. postawily skandynawskie firmy nadawcze (N12-B) spowodowały, że głośniki aktywne musiały być wyposażane w regulację umożliwiającą ich dostosowanie do charakterystyki pomieszczenia. Dlatego też (jak wcześniej wyjaśniliśmy) już nasz pierwszy głośnik aktywny S30 miał regulację poziomu basów, średnich tonów i sopranów oraz możliwość odcięcia niskich tonów. Nasze późniejsze rozwiązania w zakresie dostosowania do charakterystyki pomieszczenia były jeszcze bardziej wyrafinowane.

Wprowadzenie procesorów DSP otworzyło nowe możliwości w zakresie sterowania systemem odsłuchu. Kiedy opracowaliśmy obudowę Minimum Diffraction Enclosure? dla serii 8000, naturalną koleją rzeczy było kontynuowanie prac w oparciu o tak solidny fundament oraz opracowanie subwooferów i monitorów DSP serii 8200/7200, które miały swoją premierę w 2006 roku. Ogromna wiedza, którą zdobyliśmy, wykonując tysiące pomiarów w warunkach studyjnych, pozwolił nam doskonale zrozumieć wyzwania, jakie stawiają zmienne środowiska odsłuchu.

Siła technologii DSP oraz rozwój własnego oprogramowania przekłada się na wymierne korzyści dla naszych klientów. Opracowany przez nas program zarządzający GLM? (Genelec Loudspeaker Manager?) oddaje kompletny system DSP do dyspozycji w sieciach komputerów PC i Mac. Wraz z pakietem narzędziowym AutoCal? system ten może w ciągu kilku minut z niespotykaną wcześniej dokładnością dopasować każdy głośnik systemu wielokanałowego (w tym także subwoofery) do środowiska odsłuchu. Jest to jak dotąd najbardziej kompletny, wszechstronny i łatwy w użyciu system automatycznej kalibracji. To jakby mieć pod ręką na każde życzenie specjalistę Genelec w zakresie produktów akustycznych.

A to jeszcze nie koniec tej historii?