Led Zeppelin i Midas XL8 – dziadki wiedzą co dobre

Dziewiętnaście lat po ich ostatnim występie, trzech członków Led Zeppelin wraz Jason?em, synem zmarłego John?a Bonhham?a znów wystąpiło razem na scenie. Koncert był hołdem dla Ahmet?a Ertegun?a ich promotora i wydawcy, który w 1968 złączył zespół ze swoją wytwórnią Atlantic Records.

XL8 & Led Zeppelin

Od czasów kiedy słynne trio Roberta Plant?a Jimmiego Page?a oraz John?a Paul Jones?a zagrało po raz ostatni technologia znacznie poszła naprzód. Ostatni występ z okazji 40 rocznicy Atlantic Records obył się w 1988 i został zapamiętany równie dobrze jak legendarne brzmienie Led Zeppelin. Aby sprostać wyzwaniu jakie stanęło przed organizatorami i odtworzyć ten niesamowity klimat muzyczny postanowiono skorzystać z usług dwóch realizatorów FOH. Pierwszym z nich był Big Mick Hughes, który podjął się miksu: gitary Jmmiego Page?a, gitary basowej John?a Paul?a Johnes?a oraz perkusji Jason?a Bonham?a. Realizator FOH Led Zeppelin Roy Williams skoncentrował się wyłącznie na pełnym wykorzystaniu wokalnych umiejętności Roberta Plant?a i obsługiwaniu efektów.

XL8 & Led Zeppelin

Decyzja o wykorzystaniu XL8 zapadła już pół roku przed występem. Kiedy latem na koncercie Metallica, Jimmy Page po raz pierwszy usłyszał możliwości tego systemu postanowił namówić resztę zespołu do wyboru cyfrowej konsoli. Plant zdecydował się odwiedzić manufakturę Midasa by posłuchać i przyjrzeć się bliżej urządzeniu. Po odsłuchach stwierdził, że nie pozostaje mu nic innego jak umieścić XL8 w riderze.

Roy Williams jako realizator FOH pracował dla Roberta Planta prawie przez całą dekadę. – ?Zawsze korzystałem z Midasów i muszę przyznać, że przestawienie się na cyfrową konsolę było łatwiejsze niż oczekiwałem. XL8 był wyjątkowo przyjazny w obsłudze, szczególnie, że najważniejsze EQ jest zawsze pod ręką.?

?Jeszcze przed pierwszymi próbami było wiadomo, że cały show będzie obsługiwać dwóch realizatorów. Big Mick miał się zajmować kapelą a ja koncentrować na wokalu i efektach. Mówiąc szczerze trochę się bałem: dwóch realizatorów to dwie pary uszu i dwa muzyczne ego. Szczęśliwie znamy się z Mickiem od 30 lat i obydwaj pochodzimy z Black Country więc moje obawy okazały się nieuzasadnione.? ? kontynuuje Roy

?XL8 pozwolił mi stworzyć mój własny świat pracy mimo że używałem tylko jednego mikrofonu i ośmiu efektów. Mic zajął się gitarami, perkusją i co najważniejsze ani razu nie przeszkodziliśmy sobie w trakcie występu. Nasza współpraca za konsolą przebiegała bez zakłóceń, a widowisko okazało się sukcesem pod każdym względem. Prywatnie uważam, że najważniejszym jest jednak fakt, iż Mic i Ja wciąż jesteśmy przyjaciółmi? ? żartuje Roy Williams

XL8 & Led Zeppelin

Big Mick, który wykorzystał po raz pierwszy XL8 miksując Metallica latem tego roku wspomina koncert Led Zeppelin – ?Mieliśmy wrażenie, że XL8 daje nam nieograniczone możliwości. Wykonaliśmy kawał dobrej roboty, a lista inputów, które wykorzystaliśmy wspólnie w trakcie koncertu przekroczyła liczbę 70-ciu! Gdybyśmy mieli wykorzystać technologię analogową trzeba by użyć dwie konsole.?

?Podział przestrzeni roboczej na konsoli jest łatwy. Razem z Roy?em dokonaliśmy szybkich ustaleń i byliśmy gotowi do pracy. Przypisaliśmy ostatnią sekcję do strefy B i przywołaliśmy tam grupy POP zawierające ustawienia dla wokalu Robert?a oraz listę efektów. Dzięki temu ja mogłem skorzystać z dwóch pozostałych sekcji oraz VCA przydatnych przy miksowaniu kapeli. Podział słuchawek A/B solo bus był nieoceniony ? ja korzystałem ze swojego odsłuchu podczas gdy Roy miał swój własny.?

W trakcie prób postanowiono również skorzystać z prototypowego DN9696 – cyfrowy recorder Klark Teknik. Umożliwiał wirtualne sprawdzenie dźwięku, dostosowanie odpowiednich efektów oraz automatyzację scen dla każdej piosenki.

XL8 & Led Zeppelin

W trakcie prób generalnych Led Zeppelin dwukrotnie zagrał cały koncert. Próby zostały zarejestrowane na DN9696 by później prześledzić mix oraz dać znaczniki dla efektów świetlnych i ekip video. Dzięki tej technologii również Led Zeppelin mogli przed prawdziwym występem na żywo posłuchać i zobaczyć swój show z perspektywy widza. Duża pojemność DN9696 zapewniła wyjątkową wygodę w trakcie przygotowań do koncertu.

Za konsolą monitorową Midas Heritage 3000, stanął Dee Miller.

Led Zeppelin w kompletnym składzie zagrali ostatnio w Berlinie w lipcu 1980. John Bonham ojciec obecnego perkusisty zespołu zmarł zaledwie dwa miesiące później. Page, Plant i Jones wystąpili jeszcze dwukrotnie by potem zawiesić swoją działalność na wiele lat. Ich powrót to bezwzględnie największe wydarzenie muzyczne mijającego roku. Część zysków z koncertu została przeznaczona na stypendia Ertegun?a które zasilą studentów na uniwersytetach w Wielkiej Brytanii, USA oraz Turcji czyli ojczyźnie założyciela Atlantic Records.