Ecler EVO 5 – pierwszy, konkretny rzut oka.

ECLER EVO5 to najnowszy produkt opracowany przez firmę Ecler, legendarnego hiszpańskiego producenta posiadającego 42-letnie doświadczenie w produkcji sprzętu audio z najwyższej półki. ECLER EVO 5 to perfekcyjne narzędzie dla DJi i producentów dzięki unikalnemu połączeniu najnowocześniejszej 12-kanałowej (!!!) karty muzycznej FireWire z potężnym procesorem efektów z zaimplementowaną pełna edycja wszystkich parametrów. Najwyższej jakości 24bitowe przetworniki audio pracujące z rozdzielczością 96kHz oraz pełna kontrola MIDI (po 69 komend w każdym z 64 presetów).

Oficjalna sklepowa premiera miksera Ecler EVO 5 miała miejsce pod koniec listopada 2007 roku. Mikser ten jest w tej chwili najnowocześniejszym i najbardziej zaawansowanym urządzeniem tego typu wśród dostępnych na rynku odpowiedników. EVO 5 to całkowicie cyfrowa i otwarta platforma.

Jest to pierwszy DJ mikser na świecie, którego oprogramowanie stanowi system operacyjny Linux. Dodatkowo oprogramowanie EVO napisane jest na licencji GNU, które możemy ściągnąć przez Internet ze strony producenta ( www.ecler.es ).
Ostatnia dostępna oficjalna wersja oprogramowania to v1.12r13.
Port FireWire (IEEE 1394) umożliwia samodzielna aktualizacje całego oprogramowania.

1. Wygląd.

EVO 5 już na pierwszy rzut oka wygląda na bardzo solidnie wykonany. Płyta czołowa miksera zrobiona jest z anodowanego aluminium, na którym wyryte sa oznakowania poszczególnych elementów. Dzięki temu rozwiązaniu oznakowanie stało się integralna częścią płyty, a co za tym idzie EVO na zawsze będzie wyglądał jak nowy.

Pokrętła i suwaki pozostały mniej więcej takie same jak w serii NUO. Jedynie co zmieniono, to przyciski PFL i FX Send, które zrobione sa teraz z aluminium. Dodatkowo pozbawiono je charakterystycznego ?kliku?, przez co stały sie naprawdę przyjemne w użyciu.

Bardzo sie ciesze, ze firma Ecler posłuchała użytkowników mikserów profesjonalnych i wyposażyła EVO w długie i precyzyjne wskaźniki wysterowania dla każdego kanału. Każda taka linijka ma po 12 diód oznakowanych od -40dB do +10dB. To samo dotyczy linijki Master (OUT1/MIX/OUT2). Dodatkowo w górnej części płyty głównej znajdują sie diody OVL sygnalizujące przesterowanie sygnału oraz MIDI.

Pierwsze co rzuca nam się w oczy, po spojrzeniu na EVO to 3,5?? kolorowy wyświetlacz TFT, na którym wyświetlane są parametry efektów, kontrolera MIDI wraz z edycja poszczególnych layout?ów oraz panel ustawień, ale o tym później. Po bokach ekranu mamy 6 przycisków, pod ekranem 4 pokrętla i nad nim 3 przyciski (Effects, MIDI, Settings).

2. Wyposażenie.

EVO 5 to profesjonalny mikser DJski posiadający 5 kanałów stereo i 3 zakresowe EQ na każdym z nich. Do czterech kanałów (1-4) możemy podłączyć gramofon i odtwarzacz CD (bądź tez inne urządzenie z wyjściem „Line – chinch”). Do pierwszego kanału (0) możemy podłączyć dwa mikrofony.

Mikser ma do dyspozycji 5 wyjść sygnału: – OUT1 (2xXLR i 2xChinch) czyli wyjście sygnału master, ? OUT2 (2xChinch) do którego możemy podlączyć odsłuch, – REC (2xChinch) znajdujący sie z tylu miksera, – REC OUT (2xChinch), który leży na płycie czołowej nad diodami wysterowania, przez co jest bardzo wygodny w celu szybkiego podłączenia urządzenia rejestrującego. W ustawieniach miksera możemy również wybrać jaki sygnał ma być wypuszczony na wyjścia REC ? może to być Master lub PFL. Sygnały OUT1 i OUT2 są sterowane osobnymi pokrętłami z prawej strony miksera co np „załatwia” nam problem nagłośnienia dwóch sal na raz z regulacją.

Do podłączenia słuchawek dysponujemy dwoma wyjściami – ??? jack oraz 3,5mm mini-jack. Firma Ecler zaleca używania słuchawek z duża impedancją ? od 200 Ohm do 800 Ohm /co nie oznacza, że słuchawki niskiej jakości będą źle na tym pracowały/. Wyjścia znajdują sie w prawym dolnym rogu płyty czołowej. Do sterowania nimi mamy dwa pokrętła ? PFL/MIX Select oraz Level.

EVO 5 wyposażony jest także w dwa porty MIDI (Din 5) oraz dwa porty FireWire (IEEE 1394), które mogą pracować jako Hub. Porty FireWire pozwalają podłączyć mikser do komputera aby wykorzystać wbudowany w mikser komputerowy interfejs audio wysokiej jakości oraz do przesyłania komend MIDI. Do sterowania oprogramowaniem nie jest wymagane podlączanie komputera przez porty MIDI IN i MIDI OUT.

3. Pierwsze uruchomienie.

Wkładamy wtyczkę do gniazdka i włączamy mikser. Pierwsze, czym wita nas EVO to zapalenie sie na zielono 3 przycisków znajdujących sie nad wyświetlaczem. Po sekundzie na ekranie ukazuje sie dumnie napis EVO 5 wraz z logo Eclera. Czekamy kilka sekund na „zbootowanie” się systemu. Po około 10 sekundach mikser jest gotowy do pracy.

Wyświetlacz jest bardzo czytelny, zawarte na nim informacje nie przeszkadzają sobie nawzajem, czcionka jest wyraźna, a kolory nie kłuja w oczy.

4. Efektor.

Do obslugi efektora mamy 10 przycisków, 6 pokretel oraz Fader Dry/Wet. Kazdy kanal wyposazony jest w przycisk FX Send oraz pokretlo FX sluzace do ustawiania glosnosci wysylanego sygnalu na efektor.

Podstawowych efektów jest 9:
– DELAY/ECHO
– FILTER
– FLANGER
– PHASER
– TRANSFORMER
– PANORAMIC
– PITCH
– REVERB
– VOCODER
Kazdy z efektów jest w pelni edytowalny.

Przykladowo do filtra mamy az 8 parametrów (którymi mozemy sterowac jednoczesnie za pomoca 6 pokretel i fadera DRY/WET):
– MODE (czyli HP (górno-przepustowy), LP (dolno-przepustowy), BP (pasmowo-przepustowy) dzialajace od lewej do prawej czesci pasma oraz HP2, LP2, BP2 dzialajace od prawej do lewej czesci pasma),
– PATTERN okreslajacy rysunkowo w jaki sposób filtr ma wplywac na dzwiek (np. sinusoida, równia pochyla w dól lub w góre, grzebieniowo, trójkatnie, schodkowo, etc. etc. etc.), pattern?ów jest 39!,
– DECAY sluzy do okreslenia spadków pattern?u,
– RESO/Q
– LEVEL (od -12dB do +6dB)
– TIME (od 1 do 32 beat?ow) okresla nam czas, w jakim ma byc wykonany caly pattern,
– FREQ
– DEPTH.

Dodatkowo pokretla sterujace efektorem (PARAM 1 i PARAM 2) mozemy sobie dowolnie przypisac do kazdego z parametrów, aby bylo nam go jak najwygodniej uzywac. Po ustawieniu tego ?pod siebie? mamy do dyspozycji 64 sloty, na które mozemy te ustawienia zapisac i dowolnie nazwac.

Kazdy efekt mozemy dowolnie laczyc z innym, dlatego wlasnie na ekranie widoczne jest FX1 i FX2, które przelaczamy za pomoca przycisków z boku wyswietlacza.

Polaczmy sobie na przyklad FILTER i FLANGER. Do FLANGER?a mamy 6 parametrów (PATTERN, TIME, DELAY, DEPTH, DECAY, FEEDBACK, LEVEL) a do FILTER?a mamy ich 8 (wymienione powyzej) co daje nam dowolne mozliwosci w zmianach puszczonego na efektor dzwieku za pomoca 14 parametrów.

Ciezko to wszystko opisac w kilku zdaniach bo jest tego po prostu za duzo a co za tym idzie jeszcze nie wszystko w nim odkrylem.

5. Panel ustawien.

W tym panelu mamy mozliwosc ustawienia EVO 5 dokladnie tak jak sobie tego zazyczymy. Mozna doslownie zmienic wszystko. Od czulosci GAIN, typu EQ (KILL czy BAXANDALL), czestotliwosci EQ po krzywe Line FADER?ow, CROSS?a a nawet suwaka DRY/WET.

eq

FS

Ecler uklonil sie takze do turntablistów ? w ustawieniach jest mozliwosc przesuniecia sobie o dowolna dlugosc startu ciecia CROSS?a. Mozna to zrobic z lewej jak i prawej strony suwaka.

Mamy równiez mozliwosc ustawienia sobie jasnosci swiecenia ekranu lub jego calkowite wylaczenie. To tyle z najwazniejszych opcji uzytkowych tak wiec reszte pomine.

6. Jakosc dzwieku.

Za dzwiek odpowiada 12-kanalowy interfejs audio (po 6 kanalow stereo na wejscie i wyjscie). Karta ta posiada 24 bitowe przetworniki A/D i D/A, które moga pracowac z czestotliwoscia próbkowania 96kHz, 88,2kHz, 48kHz oraz 44.1kHz.
W EVO 5 zdecydowano sie na interfejs FireWire poniewaz po pojedynczym kablu leca wszystkie sygnaly audio ze wszystkich 12 kanalów oraz komendy MIDI ze znikoma latencja dzieki czemu mamy gwarancje nieprzerwanie grajacej muzyki. USB nie daloby sobie rady z tym ogromem informacji. Mikser wspólpracuje z komputerem za pomoca sterowników ASIO.
W wyposazeniu miksera znalazl sie równiez wbudowany edytowalny Limiter chroniacy sygnal wyjsciowy przed przesterowaniem. Limiter jest chroniony haslem ustawianym przez akustyka klubu badz wlasciciela miksera przez co nikt niepowolany nie bedzie mógl zmienic jego ustawien. Limiter pracuje w zakresie -10dB do +10dB i moze byc przypisany do wyjsc OUT1 i OUT2 lub wylaczony.
Co tu duzo mówic ? jakosc dzwieku jest po prostu niesamowita nawet przy maksymalnych głośnościach.

Post scriptum

Nie opisalem obslugi oprogramowania Ableton oraz DVS poniewaz na dzien dzisiejszy takowego nie posiadam, aczkolwiek ma sie to niedlugo zmienic : )

DANE TECHNICZNE:

– AD/DA 24 bits converter 96kHz (default), 88.2kHz, 48kHz, 44.1kHz selectable.
– 32/64bits DSP engine.
– Frequency response -1dB (-3dB):
Line:10Hz ? (30kHz)
Micro: 10Hz ? (28kHz)
Phono: RIAA ? 0.5dB (20Hz ? 20kHz)
– Input sensitivity/Impedance:
Line: 0dBV/20kO
Phono:-40dBV/50kO
Micro: -50 to -30dBV / >1kO
– Output level/Min. Load:
OUT1: 0dBV(+3, +6 dBV soft configurable) / 600O
OUT2: 0dBV(+3, +6 dBV soft configurable) / 600O
Output Limiter on OUT1 or OUT2: -10dBV to +10dBV 3 band compressor.
REC: 0dBV/10kO, MIX or PFL routed via software.
Headphones: 0,2W/200O, 1%THD
Midi: IEEE1394 / Din 5 180?
– THD+N:
Line:<0,006%
Phono:<0,01%
Micro:<0,01%
– Signal/N. Ratio:
Line:>100dB
Phono:>96dB
Micro:>95dB
– CMRR: Micro:>70dB@1kHz
– Talkover:
Attenuation: -6 to ?30 dB (soft config.)
Release time: 0.5 to 3 sec. (soft config.)
– Micro. Noise Gate: -80dB to 0dB
– Micro. Compressor: 0 to 100% efficiency
– Xfader cutting time soft adjust: from ?1mm to 8mm., left & right independently.
– Shape: Soft adjustable on Xfader, Faders & Dry-Wet.
– BPM: automatic from 60 to 220 bpm in 6 ranges, internal or MIDI clock reference.
– Firewire input routing levels: from -18 to 0 dB.
– Firewire output routing levels: from 0 to +18 dB.
– Tones:
Full configurable and bypassable, including Microphone parametric.
– Built in squelch on unused channels.
– Phantom voltage: +17,5VDC/5mA max.
– Input Gain: from -8 to +10dB
– Mains: 90-264VAC 47-63Hz
– Power consumption: 50VA
– Dimensions: 432.6x370x80mm
– Weight: 6.4kg

autor: Piotr Kiełtyka a.k.a Progress

email: peter_k (at) deck.pl

TEKST TEN STANOWI WLASNOSC AUTORA. KOPIOWANIE W CALOSCI LUB CZESCIACH ZABRONIONE.